Friday, August 8

2 Years 8 Month Old Versus 10 Months Old

Tiba-tiba tengok anak-anak dah besar. Rasanya macam baru 2 3 hari bersalinkan dorang. Ada niat nak tambah lagi tapi leks lu.. Kasi rehat jap. Letih lelah hoi kena uruskan anak sendiri. Lepas ni target boboi pulak. InsyaAllah amin..

Talkative Raisha.
Raisha sekarang mak ai. Sel-sel otak berhubung setiap hari tanpa henti aku syak dia ni. Sebab mulut pot pet tanpa henti ada je benda nak cakap nak Tanya. Kalau kau tengok tv dengan dia tu, macam-macam soalan dia Tanya. Contoh kalau drama tu dia tengah gaduh anak beranak ke, lepastu menangis. Dia akan Tanya :

Raisha : Bu, Kenapa dia gaduh-gaduh.
Ibu : Sebab ibu dia marah
Raisha : Kenapa sebab ibu dia marah?
Ibu : Sebab dia nakal
Raisha : kenapa sebab dia nakal?
Ibu : Sebab dia tak dengar cakap ibu dia
Raisha : Sebab kenapa dia tak dengar cakap ibu dia?

Haaa macam tulah. Kau rasa? Memang conversation tu tak akan habis sampai kau tukar topic or cerita lain yang menarik perhatian dia. Kadang-kadang aku nak feeling pun tak dapat. Selagi boleh layan aku layan kan la. Tapi bila sampai time aku penat, kena marah la apa lagi. Miahaha

Then cakap supa orang tua. Kadang-kadang petang lepas balik kerja aku ambil dia kat rumah Mil dia tak nak balik. Nanti P.lang dia tolongla hantar balik rumah. Sampai rumah dia boleh cakap ibu ni kenapa tinggal-tinggal kakak? tak bawak kakak balik. Geram je. Pandai sangat cakap kan.


Potty Training
Ikutkan tahun Raisha dah 3 tahun. Sebab dia lahir tahun 2011. Tapi sebab dia lahir hujung tahun. bulan 12, so kira baru 2 tahun 8 bulan la umurnya. Patutnya umur cenggini dah pandai membuang kat toilet. Tak perlu lagi pakai pampers.

Tapikan aku ni ibu berkejaya, tak sempat sangat nak ajar. Harapkan weekends jela. tu pun kadang-kadang aku malas. hehe. Tapi aku target sebelum umur genap 3 tahun 9 Dec ni kena juga fully membuang kat toilet.

Raisha ni dah pandai dah tahu rasa nak kencing berak. Tapi kite kena kerap-kerap Tanya, and remind. Kejap-kejap kakak nak kencing tak? kakak jom kencing dulu. Kakak nak kencing cakap ibu tau. Kakak nak kencing cepat-cepat masuk bilik air tau.. haa gitu. Kalau dia tak rasa nak kencing dia cakapla belum-belum. Tadi dah kesing dah.

Ada satu haritu aku try potty train dia. Masa tu dia tengah main-main kat luar dengan anak jiran sebelah. Sekali dia lari masuk dalam rumah jerit ibu, ibu kesing kesing. Aku syak dia nak kencing. Sebab Raisha ni macam tak boleh nak sebut huruf C. Mesti bunyi S kalau dia sebut. Aku pun lari-lari bawak dia depan toilet nak bukak seluar. Sekali Ibu, Kusing. bukan kesing! Dia marah. Rupanya  kucing bukan nak kencing.. Hahaha..Ok kelakar tahap aku gelak sorang-sorang je.


Rajin sangat nak tolong lipat kain. Pantang tengokla orang melipat dia pun nak. Lepastu lipat susun menggunung tingi-tinggi. Lepastu bila runtuh marah-marah lantas stress.. Hahaha. Lawak. Dahla lipat main gulung-gulung je Imagine la budak-budak lipat kain kan. Pastu bila kita ambil nak betulkan pun tak boleh. Marah! Lepastu sendiri nak susun dalam almari dalam bilik dia. Memang bersepah-sepah jadinya. Bukan membantu membanyakkan lagi kerja Ibu. isk Isk.

Bab makan pulak memang pilih bulu Raisha ni. Tapi memang selalu ikut selera ayah dia. Kalau time dia memang nak makan, memang banyak sangat dia makan. Tapi kalau time dia tak nak makan, macam-macam alasan dia bagi. Nanti kakak sakit perut la, nanti kakak muntah lah. Macam-macam!. Tapi all time favvy adalah sup-sup gitu. Ko bagi nasi dengan sup cnfirm makan sampai tak nak berhenti.

Lepas tu bila masak ayam goreng boleh Tanya, sup takde ke bu. Bila kita masak sup, dia akan Tanya ayam goreng takde ke bu? ala, kakak nak ayam goreng. .

Kalau pergi kenduri, ada orang duduk depan dia, orang tu pulak tak makan, or makan buah je mesti dia Tanya Makan buah je ke? tak makan nasi ke?Makcik-makcik sangat tau.

10 Months Old Rania
Favourite port! Memang suka la dia duduk merangkak meraba berjalan bawah meja ni.

Anak aku dua-dua ni cepat dapat kaki. Belum setahun dah boleh berjalan. Raisha dulu 11 bulan dah boleh jalan. Ni adik, aku syak lagi awal daripada kakak dia. Sebab sekarang pun dah memang meraba je nak jalan. Pun dah boleh berdiri tanpa pegang untuk beberapa second. Dapat kaki dulu org tua-tua cakap. Sebab gigi belum keluar pun lagi.

Aku syak dah nak keluar kot gigi dia sebab lately air liur meleleh je. Aku saja cakap dekat ayah dorang adik teringin nak makan nandos kot sebab tu meleleh je air liur. Kikiki. (Wishlist besday girl.ehemmm)


Kikiki.. Dah macam boboi dah. Ampun nak, ibu teringin sangat anak boy. Huks. Pinjam kopiah abang Ammar kat belakang tu. Kakak Raisha tengah nak ngorat Ammar masa ni..miahaha.

Masa mula preggy lagi aku memang teringin sangat nak anak lelaki, Kira mengidamkan 1st baby is a boy. Tapi tulah, perancangan Tuhan tu lagi best kan. Yang 2nd lagilah mengharapkan boy. Sebab sepasang best!. Tapi masih lagi perancangan Allah yang terbaik.

Masa preggy anak ke-2 aku memang doa nak anak lelaki sangat-sangat, tapi kalau bukan itu yang terbaik untuk aku dan keluarga, aku redha kalau masih dapat gigirl. Tetap bersyukur.

Tapi baru-baru ni baru aku Nampak hikmahnya tuhan tu tak bagi aku anak lelaki. Masa tu pergi open house somebody ada parents ni anak lelaki dia menangis mengamuk-ngamuk. Aku tak tahu sebab apa, sebab masa aku sampai je memang dah melalak tak hingat. Kita parents ni kadang-kadang tahap kesabaran tu tak tinggi mana pun.

Bila pujuk elok-elok tak menjadi, lama-lama geramla jugak kan. Lastly, kita marah-marah end up pukul or rotan sikit.

Tergerak hati aku, sekarang pun aku jenuh nak tahan sabar melayan the girls, macam mana la kalau aku kena sabar nak melayan  boys. Subhanallah. Sebab sekarang aku uruskan sendiri anak-anak. Hubb keje jauh. So memang kena sabar sangat-sangat sebab budak membesar kan memang banyak ragam. Lagi-lagi waktu tengah keletihan. Allahuakhbar. Urut dada oii kalau anak buat perangai.

Aku bersyukur je sebab Allah kurniakan 2 orang bidadari untuk aku. Dia Maha Mengetahui, yang rezeki kami, hub kena kerja jauh. Yang kitorang suami isteri tak pernah jangka.  Maka Dia tak izinkan aku dapat baby boy sebab Dia tahu aku tak mampu nak lalui sendiri. Hebat kan?!



Sekarang dah boleh main sama-sama. But sometimes kakak tu agak kasar. Kadang adik pasrah je. Bila mood tak ok baru nangis kalau kakak kasar dengan dia.

Tapi adik boleh tahan jugak mengusik. Pandai nak ngusik kecik-kecik pun. Tak padan dengan cenonetnya. Ishhh.

2 tahun lagi kite tambah korum lagi ye dak. Target is Boy! Bye!

No comments:

Post a Comment

Tenkiu