Monday, December 22

Bila Anak-Anak Menghakimi Ibu Bapa

Assalammualaikum..
 
Morning Mondays..Tak mau Monday blues okay.. Tapi ku memang dah bermalas-malasan. Mood nak cuti sudah mari.. Cuti sampai Next year tu.. Best!!
 
Bila anak dah pandai menghakimi.. Ibu lebih sayang adik daripada kakak T.T
 
The story begin...
 
Satu hari tu masa aku tengah sibuk dengan house course. Kemas rumah dah settle. Pastu masak. Then bagi anak-anak makan.
 
Masa makan, Raisha nak bawak pinggan dia sendiri dari dapur kat depan. Aku benarkan, tapi pesan "kakak bawak elok-elok ye. Tumpah siap"!. Amaran..
 
"Ok bu.."
 
Ntah macam mana sampai kat ruang tamu tu, dengan pinggan masih ditangan, dia sibuk menyambil nak ambil phone dengan sebelah lagi tangan. Nak tengok upin ipin kekdahnya.. Paham-paham jela, kalau dah pegang sebelah tangan mana nak kuat. Then tumpah segala isi pinggan.
 
Aku apa lagi. Naik hantu.. Marah-marah. Sempat jugak lepuk tangan dia tu. Rampas henpone dan simpan. bebel bebel.. bla bla bla... Raisha diam je.. Tunduk makan senyap-senyap.. Aku tahu dia berkecil hati..Sebab dia makan sikit je terus cakap dah kenyang.. T.T
 
Settle kat situ..
 
Tengahri tu, tengah sibuk pulak nak masak lunch. Raisha dan Rania main-main kat depan. Tiba dengar Raisha jerit.
 
" Ibu, adik bagi tumpah cokelat" Memang adik tengah pegang coklat M& M tu.. Agaknya berterabur kat lantai kot.
 
Aku bergegas ke depan tengok. " Ya, Allah adik ni.. Kenapa buat macam ni. Kan dan sepah. Sambil kemas coklat yang berterabur. Dengan nada yang cool je..
 
"Ibu marah adik bu, adik sepah-sepah" celah Raisha..
 
"Adikkkk.." sepatah je aku tegur.
 
Ok kat sini memang aku perasan. Setiap kali adik buat salah or sepahkan barang. Tumpahkan air or whatelse.. Mesti Raisha cepat-cepat ngadu. Dengan harapan ibu marah adik sama macam ibu  marahkan dia agaknya.. T.T Sobssssss.
 
Suddenly. Raisha cakap. " Ibu tak marah adik sepah-sepah. Ibu marah-marah kakak je. Ibu tak sayang kakak".
 
Panggggggggggggg!! Sentap terus. Tak sangka yang dia akan cakap macam tu.. Ibu tak sayang kakak. Ibu hanya sayang adik je. Adik buat apa pun ibu tak marah. Kalau kakak asyik kena marah je. Her judgement!. Dan sometimes setiap kesalahan yang dia buat, dia terus akan tunding adik. Dia cakap adik buat sebab ibu tak marah!!!. Ohmy anakkkkkkk..
 
Raisha ni memang pandai sangat cakap. Kadang-kadang kita tak sangka yang dia akan cakap macam tu. Cakap macam orang besar. Sel-sel otak dia berhubung dengan sangat baik aku syak.. HUhu..
 
Allahurabbi. My bad. Memang sejak ada Adik ni aku jadi cepat marah. Susah nak kawal temper. Lagi-lagi kat Raisha. Pantang dia buat salah sikit. Aku anggap dia macam dah besar. Macam dia paham apa kehendak ibu dia ni. Sedangkan dia masih kecillllllll. Masih mengharapkan belaian, kasih sayang dan perhatian ibu dia ni.
 
Bahayanya anak-anak bila dia bukan saja memerhati, meniru perbuatan orang lebih dewasa terutama their parents. Tapi menghakimi jugak.. Jangan sampai anak-anak ni menyimpan dendam.. Buruk padahnya. huhu.. Takut dendam tu akan dibawa sampai dorang dewasa nanti.. Banyak macam dalam drama tu kan. Mihmihmih.
 
Memang aku selalu marah-marah je. Tapi bila berkesempatan. Ada masa. Time adik tengah tido ke. aku tak pernah lupa atau asingkan Raisha untuk belai dia, manja-manjakan dia. Peluk Cium.
 
p/s : InsyaAllah akan terus berusaha mengawal kemarahan diri. Macam mana nak conceive 3rd (babyboy) kalau yang dua ni pun huruhara..hahahaha..Allah.
 
Korang ada pengalaman sama tak? Cer share...
 
 
* Kecintaan ibu dunia akhirat. Dua-dua pun ibu sayang infinity.. Tanpa syarat. tanpa perjudis. Raisha & Rania. Oh yg sorang lagi tu adik ipaq aiiiiii.. =)

No comments:

Post a Comment

Tenkiu